Våra sajter
Tillbaka till menyn

29 januari 2020

Internationell prägel när Årets Bagare 2020 avgörs

Uttagningen till finalen av Årets Bagare 2020, de Svenska Mästerskapen för professionella bagare, är avgjord och nu står sex av Sveriges skickligaste bagare klara inför vårens tävling. Finalen avgörs i Nordstan i Göteborg, den 9–12 mars och förväntas bli ovanligt inspirerande och ha en stor bredd i bakverken tack vare att årets finalister har vuxit upp och utbildats till bagare i fem olika länder med olika bageritraditioner.

För sjunde året i rad anordnar branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer tävlingen Årets Bagare, Svenska Mästerskapen för professionella bagare. Under finalen den 9–12 mars kommer köpcentret Nordstan i Göteborg fyllas med doften av nybakade bröd, croissanter och bullar. Finalisternas tävlingsnerver kommer att sättas på prov då de ska skapa vackra, inspirerande och banbrytande bakverk gällande såväl smak som utseende. Finalisterna ska på endast sex timmar baka totalt 150 bakverk vardera. Finalisterna har även 75 minuter, dagen före tävlingen, att förbereda degar, koka sylt, mm.

- Bageri är ett gediget hantverk i konstant förändring. Under tävlingen Årets Bagare får landets främsta bagare möjligheten att visa upp sina yrkesskickligheter och fortsätta att driva branschen framåt. Jag ser framemot att få ta del av bagarnas unika tappning av varje bakverk och särskilt ska det bli spännande att hur de väljer att tolka det hemliga momentet fullkornsbröd, säger Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer.

I vissa tävlingsmoment finns det fasta kriterier på både vikt, längd och form. Här ställs höga krav på precision och exakthet. I andra tävlingsmoment står kreativiteten i fokus och bakverken får formas och smaksättas fritt. Fjolårets vinnare, Alexander Pelli, bakade till exempel bullar av kavlad deg fyllda med bergamottkräm toppade med nougatinedekor och apelsinblomssockerlag. I de friare momenten bedöms såväl kreativ höjd som smaksäkerhet, utseende och metod.

Under tävlingen så iakttar juryn finalisterna som bedöms på deras teknik och utförande av hantverket. Juryn smakar även på samtliga bröd och bakverk när de är färdiga. Den välmeriterade juryn leds av ordförande Johan Sörberg, grundare av Art Bakery, NK, och bland annat känd som domare i Hela Sverige Bakar.

Här är finalisterna i Årets Bagare 2020:
Ewa Winge, Kopparlundens bageri i Västerås, uppvuxen i Polen
Maju Rull Tall, Desserterie och Catering i Linköping, uppvuxen i Senegal
Mohamad Khir Alshibani, Konditori Hollandia i Malmö, uppvuxen i Damaskus
Montadar Kanbar, Bullar&Bröd i Stockholm, uppvuxen i Sverige
Paul Florian Ficard, Sandby Stenugnsbageri i Södra Sandby, uppvuxen i Rumänien
Tobias Henke, Skeppsbro Bageri i Stockholm, uppvuxen i Sverige

Om Årets Bagare
Årets Bagare är de Svenska Mästerskapen för professionella bagare och anordnas för sjunde året i rad av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Sponsorer är KåKå, Nord Mills och Sveba-Dahlen. Finalen äger rum under SM-veckan i bageri i Nordstan, Göteborg den 9–12 mars. Segraren vinner 40 000 kr samt en Varimixers Teddy till ett värde av 10 000 kr. SM-veckan i bageri inkluderar även SM Unga Bagare och Skolmästerskapen. Hela SM-veckan är öppen att besöka för allmänheten. Finalen av Årets Bagare och prisutdelningarna för samtliga tre tävlingar sker i köpcentret Nordstan i Göteborg. Mer information finns på www.aretsbagare.se

För intervju med och ytterligare information om finalisterna eller bilder, kontakta: Ellen Spångberg. Mobil: 076-890 47 32, e-mail: ellen.spangberg@jmwgolin.se

För ytterligare information om Årets Bagare, kontakta: Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer. Mobil: 0703-64 67 94, e-mail: martin@bageri.se

Om Sveriges bagare & konditorer