Våra sajter

Beskrivning av Finalisterna i Årets Bagare 2020

Här är finalisterna i Årets Bagare 2020

Ewa Winge

Ewa Winge född 1986 i Lomza i Polen, men är numera bosatt i Västerås och arbetar som bagare på Kopparlundens Bageri. Bakning är ett nyfunnet intresse som kom när Ewa behövde det som mest, efter en svår depression i vuxen ålder fann hon lyckan igen i skapandet av bakverk. Sen flytten till Sverige för tre år sedan har hon hunnit med både en SFI-utbildning och bagarutbildningen på Tranellska i Västerås. Stödet från kollegorna och det egna drivet att ständigt utvecklas har tagit henne till finalen, men det är framförallt glädjen från nöjda kunder som ger Ewa mest energi och glöd. Som ny inom branschen söker hon fortfarande efter sin personliga specialitet men har ett stort intresse för att förnya och utveckla traditionella recept.

”En av de saker som inspirerar mig mycket är min pappas livsberättelse. När han var en liten pojke i dåvarande Polen, nuvarande Vitryssland, skickades han till ett Gulagläger i Sibirien. Han berättade om en brödbit som en vänlig man gav honom när han svalt, en brödbit som troligen räddade livet på honom. Den historien har gett mig en fascination för bröd.”

Ewa hittar du på Instagram under namnet @ideksgra

Telefonnummer till Ewa är 070-621 71 91

Maju Rull Tall

Maju Rull Tall född och 1985 i Dakar, Senegal, och växte upp i Barcelona, Spanien. Numera bor han i Linköping och driver Desserterie & Catering där han själv jobbar som konditor. Vid sidan om det egna företaget arbetar han även som köksmästare och kock på restaurangen Olympia-Da Vinci. Passionen för mat och bakning har följt Maju genom hela livet och han har sedan han gick kock- och konditorsutbildningen i Barcelona arbetat flitigt inom branschen. Hans specialitet är desserter, framförallt olika typer av moussedesserter, och han ser Årets Bagare som en möjlighet till att utmana sig själv. Kreativiteten är en viktig del av Majus arbete och han tar inspiration från ögonblick i vardagen, dofter och former. Han ser även en trend i att skapa konst av bakverk.

”Det är första gången jag tävlar inom mitt yrke och jag ser fram emot att visa upp mina kunskaper. Det som utmärker mig är framförallt min nyfikenhet i att blanda och balansera smaker samt hålla en mer hälsosam linje inom branschen. Det gör att jag hela tiden försöker hitta och ta fram alternativ samtidigt som jag lär mig utvecklas på den fronten.”

Maju hittar ni på Instagram under namnet @dessererie_lkpg

Telefonnummer till Maju är 0793 36 28 26

Mohamad Khir Alshibani

Mohamad Khir Alshibani är född 1994 i Damaskus men bor numera i Malmö där han arbetar på Konditori Hollandia som bagare. Mohamad är utbildad bagare på sin pappas konditori i Damaskus. Hans stora bakintresse väcktes som barn och redan som tolvåring började han baka på sin farfars konditori. Årets Bagare kändes som ett naturligt steg i hans utveckling och passionen för yrket var avgörande för finalplatsen. Mohamads noggrannhet, kreativitet och nyfikenhet att våga utveckla nya smakkombinationer är hans specialitet som bagare.

”Det här är första gången jag är med och tävlar, så bara att jag tagit mig till final känns som en vinst i sig. Jag kommer se till att ha roligt under finalen samtidigt som jag kommer ge allt för att vinna. Jag har en bra känsla inför finalen, och oavsett hur det går så kommer jag vara väldigt stolt över min själv”.

Mohamad hittar du på Instagram under namnet @mo_alshibani
Telefonnummer till Mohamad är 073- 762 07 80

Montadar Kanbar

Montadar Kanbar är född 1996 i Spånga men bor numera i Järfälla och arbetar som bagare på bageri Bullar & Bröd i Stockholm. Han har tidigare arbetat på MR Cake och Café Belomdo. Förutom en förstaplacering i Unga Bagare 2018 har han tävlat i VM för unga bagare i Frankrike och ställde upp i Årets Bagare i fjol, då han slutade på en tredje plats. Nu är det dags för revansch! Montadar värderar sin utbildning högt och bageribranschen ger honom ständiga utmaningar och möjligheter att utvecklas. Han sökte till Årets Bagare för att utmana sig själv och för att han älskar att tävla. Kanske grundar sig Montadars kärlek till bagaryrket i hans barndomsminnen från när han och hans mamma bakade mycket tillsammans. Montadar älskar att baka och utveckla bröd som tar inspiration från olika kulturer, hans specialitet är att använda kryddor och smaker från Mellanöstern.

”Jag älskar att tävla inom mitt yrke och jag ser fram emot några månader av hård träning. Det är tuff konkurrens i år och jag tror att det kommer bli ett jämt race i finalen, men jag kommer kämpa för vinst. Årets Bagare är en rolig och intensiv tävling där man verkligen kan visa på bredden inom bröd och bakverk. Att baka är verkligen mitt liv!”

Montadar hittar du på Instagram under namnet @montiskanbar
Telefonnummer till Montadar är 0737183677

Paul Florian Ficard

Paul Florian är född 1985 i Rumänien och är numera bosatt i Södra Sandby strax utanför Lund där han driver det nyöppnade Södra Sandby Stenugnsbageri. Innan flytten till Sverige arbetade Paul i åtta år som konditor och bagare i Rumänien. Paul har ställt upp i Årets Bagare två gånger tidigare, år 2018 och 2019, då han slutade på en tredje respektive andra plats. Nu har det blivit dags för revansch! Paul gillar att tävla och utmana sig själv och han strävar alltid efter att utvecklas som bagare. Det som lockar Paul till att ställa upp för tredje året i rad är möjligheten att träffa nya branschkollegor och lära sig mer om bagaryrket i Sverige. I sitt yrke finner Paul inspiration från andra duktiga branschkollegor och bagerier världen över.

”Det känns tryggt att ha varit med i Årets Bagare tidigare och jag är riktigt taggad att vara med igen. Att arbeta med kavlade degar och surdegsbröd är mina styrkor, och det är där jag kommer att lägga mitt fokus. Jag använder mycket smör och kärlek, vilket enligt mig är nyckeln till lyckad bakning. I år siktar jag på vinst!”

Paul hittar du på Instagram under namnet @sandbystenugnsbageri
Telefonnummer till Paul är 073-989 96 24

Tobias Henke

Tobias Henke, född 1987 i Täby, jobbar som bageriansvarig på det ekologiska hantverksbageriet Skeppsbro Bageri. Det var efter kockutbildningen på gymnasiet som intresset för bakning föddes. Konsten att baka bröd och konstruera bakelser lockade Tobias att söka vidare till den bagar- och konditorutbildning som blev det första steget in i branschen. Tobias har tre gånger tidigare ställt upp i Årets Bagare, år 2014, 2015 och 2016 och är nu redo för en comeback. Han är en tävlingsinriktad bagare, vilket är något som har hjälpt honom i att ta sig hela vägen till final. Inspirationen får Tobias från kollegor inom branschen och han gillar att utveckla nya produkter och smaker. Han ser Årets Bagare som en chans att utmana sig själv och utvecklas som bagare. Framförallt är det matbröd och kavlade degar som bakas flitigt av Tobias och han spår en fortsatt trend i att baka ekologiskt med kulturspannmål.

”Det ska bli roligt att återvända till Årets Bagare för fjärde gången - jag är väldigt laddad och inspirerad. Jag minns det som en rolig upplevelse och ser fram emot att bli en erfarenhet rikare. Konkurrensen i år är stenhård, men jag kommer såklart att göra allt för att vinna!”

Tobias hittar ni på Instagram under namnet @tobiashenke

Telefonnummer till Tobias är 070-3611195